Bukit Lawang

18 augustus 2015 - Bukit Lawang, Indonesië

12 Augustus 17:30 uur stonden wij met beide benen op Sumatraanse bodem. Wij verbleven in Pondok Wisata Guesthouse naast de grootste moskee van de stad, midden in Medan. In deze grote stad konden wij onze visum verlengen, vandaar dat wij hier twee nachten moesten blijven. Met onze verlengde visa op zak zijn wij direct vertrokken naar het Mowgli-dorpje Bukit Lawang in de jungle.

Onze eerste nacht sliepen wij in Nora's Rainforest. 's Ochtends werden wij gewekt door tientallen apen lopend over de daken. Om 09:00 uur gingen wij met onze benodigde spullen en guide Ipul de jungle in om hier vervolgens twee nachten te overleven.

Al snel spotten wij de eerste gibons, gevolgd door de maki apen. Na een uur op en af geklommen te hebben, stuitten wij op de eerste orang oetan. Honderd foto's verder vervolgden wij onze tocht en troffen wij al snel een volwassen mannetjes baviaan aan. De volgende vijf uur hebben wij nog zo'n dertig orang oetans gezien met als hoogtepunten Mina en haar familie en de mannetjes orang oetan. Mina staat bekend om haar agressieve gedrag dus Ipul vertelde ons dat wij al zijn aanwijzingen moesten volgen toen wij haar territorium betraden. Direct toen Mina ons hoorde, kwam zij met haar familie aangeslingerd. Met veel fruit konden wij haar één voor één vlug passeren. Niet veel later kwam 96 kilo ons tegemoet lopen. Wij moesten meteen omkeren en rennen. Dit mannelijke geslacht werd met nog meer fruit zodat wij, ditmaal rennend, konden passeren. Deze super grote aap heeft ons nog een half uur gevolgd, maar dankzij het vele fruit dat de gidsen mee hadden, konden wij toch foto's van dichtbij maken.

Wij kwamen rond vier uur aan bij het tentenkamp waar acht personen en de gidsen zouden overnachten. Zonder electriciteit moesten wij het doen met het kampvuur en de kaarsjes. Het zweet kon eindelijk afgespoeld worden bij de rivier, waar Ryan met een bamboe-hengel en wat rijst twee vissen heeft gevangen die 's avonds boven het vuur werden gerookt. De avond zijn wij doorgekomen met een hoop spelletjes en gezellige mensen rond het kampvuur. Tot slot zijn de gevangen visjes opgegeten en zijn wij ons bed ingedoken, lees; grond dat bestond uit zand en stenen met daarop een matje van 3 milimeter dik. Kussens waren er niet, dus onze tas moest daarvoor dienen.

Na een stijve nacht met weinig slaap kwam de zon eindelijk op. Dit was het teken dat wij op konden staan. Om 09:30 uur begon onze tweede dag met een wandeling door de rivier van een uur. Vanuit de rivier begon de stijle tocht omhoog richting de top van de berg en troffen wij Sumah aan, de andere, iets mindere, agressieve orang oetan. Opnieuw werd veel fruit gebruikt om te passeren. Tijdens onze tocht afwaarts kwamen wij Jackie tegen. Deze orang oetan is erg gastvrij en neemt je dan ook meteen bij je armen. Dit was een hele speciale ervaring die niet veel mensen zullen meemaken, aangezien zij zich niet vaak laat zien.

Het tweede kamp verschilde niet veel met de eerste, alleen dat de grond ditmaal nóg harder was. 's Ochtends hebben wij niet veel uitgevoerd en rond het middaguur zijn wij vanuit de jungle terug naar Bukit Lawang geraft. Eenmaal aangekomen bij het dorpje kregen wij een kamer aangeboden in Bukit Lawang Indah om hier de laatste nacht voor vertek te overnachten. De jungle heeft ons helemaal gesloopt, maar het was een onvergetelijke ervaring!

De volgende dag stond er om 12:00 uur een taxi klaar richting Tangkahan. Samen met een ander Nederlands meisje hebben wij in dit kleine dorpje olifanten gewassen. Na dit gebadder verlieten wij Tangkahan om onze bumpy ride naar Medan voort te zetten. Na vier uur kwamen wij aan bij het Residence Hotel om meteen ons bed in te duiken. Morgen vliegen wij namelijk om 08:10 uur naar Banda Aceh om de reis af te sluiten op het tropische eiland Pulau Weh.

1. Erik:
    20 augustus 2015
    Wowww wat een mooie ervaring! Het leest als een spannend boek... Gelukkig nu even lekker luieren in de hangmat.
  2. Petra:
    20 augustus 2015
    Alweer zo'n prachtig avontuur. Wat bijzonder om zo tussen de apen en olifanten te zijn! Zo benieuwd naar jullie foto's... Geniet samen nog maar lekker van jullie laatste week en rust ook vooral uit alvast voor jullie volgende grote avontuur straks begin september! Dag wereldreizigers tot volgende week!! Xx